Оцінка обладнання

Оцінка обладнання порівняльним підходом

Обладнання – це певна система пристроїв, машин, механізмів для здійснення діяльності підприємства. Як відомо, оцінка будь-якого виду майна може відбуватися за допомогою трьох методів: порівняльного, витратного і дохідного. У цій статті ми поговоримо про те, як же відбувається оцінка обладнання порівняльним підходом. Цікаво? Тоді читайте далі. 

Що означає порівняльний підхід? 

Порівняльний підхід – це система способів оцінкиякі спрямовані на визначення вартості оцінюваного об’єктапорівнюючи даний об’єкт з аналогічними. 

В даному випадку застосовується принцип заміщення. Що він означає? Спонсори не заплатять за продаваний об’єкт більше коштів, ніж за аналогічне майно з такою ж продуктивністю, якщо вони коштують менше. 

У більшості випадків порівняльний підхід використовується тоді, коли існує достатній обсяг інформації про вартість і опис аналогічних об’єктів. Крім того, підійдуть не тільки вже укладені угоди, а й існуючі пропозиції на ринку. Необхідно пам’ятати, що нестача цих даних може бути причиною відмови в застосуванні порівняльного підходу під час оцінки обладнання. 

Методи порівняльного підходу 

Порівняльний дохід включає в себе кілька методів, за допомогою яких здійснюється оцінкаВибір методу залежить від інформації, яку необхідно дізнатися, і оцінюваного об’єкта. Таким чином, виділяють наступні способи: 

  1. Метод прямого порівняння. 
  1. Метод аналогового порівняння продажів. 
  1. Метод спрямованих коригувань. 
  1. Методи статистичних моделей. 
  1. Метод питомих економічних і технічних показників. 

Етапи проведення оцінки порівняльним підходом 

Як ми розібрали, порівняльний підхід може виконуватися в різний спосіб. Однак це не впливає на послідовність процедури. Оціночна операція складається з таких етапів: 

  1. Аналіз ринку, який стосується оцінюваних об’єктів обладнання. 
  1. Пошук і систематизація актуальних ринкових даних про подібні об’єкти. 
  1. Перевірка правдивості знайденої інформації і видалення всіх даних, які будуть прийняті як ненадійні. 
  1. Встановлення необхідного методу оцінки і відповідно визначення ціни об’єкта. 

Що таке аналіз ринку? 

Що таке аналіз ринку

Аналіз ринку – це один з найважливіших етапів оцінки, який застосовується під час порівняльного підходу. 

За підсумком аналізу оцінювач отримує такі дані, як: 

  • статистика попиту і цін за останні роки, що стосується категорії об’єкта оцінки; 
  • організація компанії-виробника, яка має позитивну репутацію і прозорість в питанні цінової політики та різноманітності продукції; 
  • організація авторитетних дилерських підприємств, які займаються продажем аналогічного обладнання і даним яких можна довіряти; 
  • затребувані способи і форми здійснення продажів (транспортування зі складу або за попередніми замовленнями; існуючі вартісні знижки або надбавки, правила підрахунку і транспортування продукції і тд.); 
  • головні показники, які впливають на попит і ринкові вартості, що стосуються оцінюваного об’єкта. 

Ринок обладнання ділять на два певних сектора: первинний ринок і вторинний ринок. На первинному ринку знаходяться обладнання останніх моделей, виробниками яких є як іноземні, так і вітчизняні підприємства. На вторинному ринку в обороті складається старе обладнання, яке може відноситься до сучасних і старих випусків. 

З огляду на те, що об’єкти, які підлягають оцінки, мають таке поняття як знос, то в більшості випадків під час порівняльного підходу використовують обладнання саме із вторинного ринку. Так як такі об’єкти будуть більш подібними за своїми характеристиками. 

Як відбувається відбір об’єктів-аналогів? 

Давайте спочатку поговоримо про те, що ж таке об’єкти-аналоги. Об’єкт-аналог – це такий об’єкт, який подібний до оцінюваного обладнання за критеріями, що визначають його ціну, а саме економічними, матеріальними, технічними і т.д. 

Ефективність відбору полягає в збігу назви моделі-аналога з назвою моделі об’єкта, який оцінюється. Необхідно пам’ятати, що при порівняльному підході експерти використовують багато додаткових процедур. Наприклад, зміна деяких показників, обчислення впливу окремих характеристик на вартість об’єкта, коригування самої вартості і т.д. Таким чином, використовуючи даний метод оцінки, не можна обмежуватися у відборі лише одним об’єктом-аналогом, необхідно шукати групу подібних об’єктів. Так вартість буде точніше, а її визначення відбуватиметься ефективніше. 

Після того, як об’єкти-аналоги будуть підібрані і проаналізовані, фахівець здійснює перевірку зібраної інформації на правильність, всі недостовірні дані відразу ж видаляють. 

Крім того, при відборі інформації увагу звертають не тільки на вартість, а й на різні характеристики об’єктів. Джерелами даних можуть виступати: 

  • інформація про обладнання певної компанії, яка була знайдена на офіційних сторінках підприємства; 
  • прайс-листи виробників, а також дилерських організацій; 
  • спеціальні брошури, які несуть в собі певні комерційні дані про обладнання; 
  • договори, укладені між підприємствами (в разі, якщо вони є відкритими і доступними); 
  • електронна система, в якій зберігаються дані про діяльність компанії і їх товарах. 

Як відомо, українське законодавство вимагає документального офіційного підтвердження про те, де і коли була взята інформація, яка використовується в звіті про оцінку. Тому пам’ятайте, що при відборі даних відразу робіть копії документів або ж спеціальні скріншоти (якщо інформацію ви берете з офіційних сайтів). 

Поговоримо за прайс-листи. Насправді, в них наводиться дуже мала кількість інформації, яка спрямована на характеристику технічних показників обладнання. У більшості випадків таких даних не вистачає для проведення повноцінної та якісної оцінки. Саме тому інформацію з прайс-листів комбінують з даними з офіційних сторінок виробників або їх спеціальних каталогів. Крім того, перевагою сайтів є те, що з їх допомогою можна дізнатися, коли і в яку ціну випускалася модель, яка нас цікавить, і чи випускається вона на даний момент. 

Отже, які ж особливості має інформація, яка знаходиться в Інтернет-мережах? Такі джерела прийнято ділити на дві категорії: 

  1. Спеціальні офіційні сайти компаній, які спрямовані на інформаційну діяльність. 
  1. Спільні сторінки кількох підприємств, діяльність яких спрямована на виробництво подібної продукції. 

Використовуючи інформацію з першої категорії джерел, ви зможете встановити вартість різних моделей обладнання, що продається на деяких підприємствах. Окремий сайт має свою спеціальну систему пошуку, яка може полегшити експертам роботу при відборі інформації. 

Прийнято вважати, що найзручнішими джерелами даних (цінових, технічних та інших характеристик) є спеціальні системи, які створені для здійснення оціночних робіт. Їх перевага в тому, що їх головною функцією є надання експертам необхідної інформації для здійснення процедури оцінювання. При цьому інші сторінки спрямовані на надання інформації для своїх споживачів і клієнтів. 

Які існують елементи порівняння? 

Після того, як фахівець відібрав всю необхідну інформацію, відбувається процедура порівняння між оцінюваним об’єктом і даними про аналогічне обладнання. Дане порівняння включає в себе певні елементи. Давайте про них поговоримо. Отже, елементи порівняння прийнято виділяти в окремі категорії, а саме: 

  1. Ті, що характеризують фактори обладнання: 
  • функціонал; 
  • технічні показники; 
  • компанія-виробник; 
  • рівень точності; 
  • якість і ефективність. 
  1. Стан обладнання: 
  • період експлуатації і дата випуску; 
  • рівень всіх видів зносу; 
  • комплектація і складові об’єкта. 
  1. Місцезнаходження: 
  • розташування точки продажу об’єкта; 
  • розташування обладнання щодо підприємства, в якому воно використовується. 
  1. Правила ринку: 
  • динаміка зростання і падіння; 
  • співвідношення між показниками попиту та пропозиції. 
  1. Правила продажу: 
  • точна дата угоди купівлі-продажу; 
  • обсяг продукції, що поставляється (даний показник застосовують виключно для нового обладнання); 
  • мотивації для продажу; 
  • відмінність між вартостями установки і доставки; 
  • мета майбутнього застосування (наступний перепродаж або тривале користування всередині підприємства); 
  • період експозиції на ринку продажів. 
  1. Показники, які відносяться до вартостей аналогічного обладнання: 
  • оформлення кредиту на пільгових умовах (його наявність або відсутність); 
  • включення в загальну вартість різних витрат (транспортних, сервісних, технічних і т.д.); 
  • походження вартості (вона може бути взята з уже існуючої угоди або ж з актуальної пропозиції). 

Формування вартості оцінюваного об’єкта 

формування вартості оцінюваного обєкта

Під час відбору подібних об’єктів особливу увагу необхідно приділяти вартісним показникам. Адже, як ми знаємо, ціна – це така характеристика, яка обчислюється з урахуванням багатьох інших факторів. Саме тому, якщо подібний об’єкт практично точно збігається за характеристиками з об’єктом оцінки, це ще не означає, що їх ціни також будуть аналогічні. Систематизуючи інформацію про ціни, необхідно вносити спеціальні коментарі, які матимуть велике значення на етапі внесення коригувань. 

Давайте виділимо ту мінімальну інформацію, яку необхідно буде зібрати під час формування вартості об’єктаОтжеце: 

  1. Точний період (місяць і рік), коли зафіксована вартість була актуальна. 

З огляду на те, що економіка має свою певну нестабільність, внесення даних про ціну без зазначення точних часових рамок її дії є недійсною інформацією, на основі якої не може формуватися експертний звіт. 

  1. Одиниця грошових коштів, в якій визначена вартість об’єкта (гривня, долари, євро і тд.). 

У разі, якщо вартість визначена в міжнародній (іноземній) одиниці, правильним рішенням буде відразу ж перевести її на національну валюту за офіційним курсом, що встановлений Національним банком України. 

  1. Характеристика вартості і джерела, звідки вона була взята. 

В основному джерелами є відкриті майданчики, на яких розміщені пропозиції з продажу аналогічних об’єктів обладнання (так звані оголошення). Однією з умов використання такої інформації є відповідність оголошення всім правилами і вимогам продажу. У більш рідкісних ситуаціях експертам все-таки вдається знайти інформацію, що стосується здійснених угод купівлі-продажу обладнання. Однак застосовуючи для аналізу вартості угод, необхідно пам’ятати, що така ціна несе індивідуальний характер для кожного покупця і продавця. Подібні ціни можуть змінюватися і підлягають коректувань за рахунок спеціальних знижок або надбавок. 

При використанні вартості з оголошення потрібно згадати про її походження (це може бути вартість виробника або дилерської організації), а також вказати джерело, де дана інформація була взята (точне найменування, час, спеціальний номер прайс-листа, рекламної брошуригазетиінтернет сторінки і тд.). При використанні вартостівзятої з угоди, необхідно надати посилання на підписаний договір або додати його копію. У більшості випадків фахівці вважають за краще використовувати інформацію про ціни підприємств-виробників або дилерів. Так як такі вартості вважаються об’єктивними і не несуть індивідуальний характер, на відміну від цін вже здійснених угод. 

  1. Витрати, які потрібні для обслуговування обладнання (транспортні, складські і тд), їх наявність чи відсутність у вартості. 

Різні витрати також впливають на кінцеву вартість об’єкта. Наприклад, при замовленні будь-якого обладнання зі складу є два способи вказівки його ціни. Вартість може бути вказана без урахування транспортування товару, тоді додаткові витрати будуть враховуватися окремо від основної ціни. Другий спосіб – це коли у вартість вже включені всі транспортні витрати. Під час оцінки необхідно розуміти, який саме результат в звіт необхідно надавати (це, в першу чергу, залежить від мети проведення процедури). У більшості випадків експерти обчислюють виняткову вартість об’єкта без урахування будь-яких додаткових витрат. 

  1. Дата (рік і місяць) виробництва обладнання, а також його стан з урахуванням всіх видів зносу на момент встановлення вартості. 

Слід враховувати те, що стан об’єктів може категорично відрізнятисяНаприкладвартість може бути вказана за абсолютно нову продукцію, за товариякі знаходилися певний період часу у використанніабо ж за обладнаннявиготовлене досить давно, але при цьому воно жодного разу не експлуатувалося. 

  1. Облік ПДВ при визначенні вартості. 

Сьогодні в більшості випадків вартості включають в себе ПДВ. Однак є одна проблема. Вона полягає в тому, що ПДВ – це непостійний показник, який може змінюватися в конкретні моменти. Таким чином, вартості, зафіксовані з невеликим проміжком часу, можуть не сходитися і вимагати внесення спеціальних коригувань. 

Крім того, при формуванні вартості оцінюваного об’єкта недостатньо використовувати цінову інформацію, яка стосується виключно аналогічного обладнання. Для обчислення точного результату експерти використовують додаткові даніщо стосуються ціни, а саме: 

  • індекси вартості (їх ще називають індекси-дефлятори) на обладнання, які формуються та оприлюднюються уповноваженими органами України; 
  • вартість, яка встановлюється за транспортування, встановлення та налаштування об’єкта; 
  • актуальна система вартісних знижкових і надбавочних показників. 

Давайте докладніше обговоримо питанняпов’язане зі знижками і надбавками. У більшості випадків знижки застосовуються під час оптових закупівель (продажу), а їх розмір залежить від обсягу оптового обладнання. Надбавки до вартості зазвичай використовують тоді, коли продавець (виробник, дилер) бере на себе додаткові обов’язки. До них можуть ставитися гарантійна підтримка на певний період часу, спеціальний сервісунікальні додаткові характеристики обладнання і т.д. З огляду на те, що дані вартісні показники в окремих випадках можуть виражатися в досить-таки великому розмірівикористання інформації про них може сильно вплинути на результати експертного звіту про оцінку. 

Складання звіту про оцінку та особливості процедури 

В першу чергунеобхідно пам’ятатищо оцінка обладнання вимагає особливих знань від фахівця. Тому при виборі оціночної компанії зверніть увагу на акредитацію її співробітників і досвід їх роботи. 

У нашій консалтинговій компанії працюють професійні оцінювачі з великим досвідом роботи, який підтверджується безліччю успішно виконаних проектів. Експерти Парето перед тим, як скласти звіт про оцінку, виконують ряд необхідних процедур, кожна з яких заздалегідь узгоджується з замовником. Індивідуальний підхід до клієнта – це основний принцип роботи кожного співробітника. 

Процедура оцінювання виконується за чітко складеним планом, що включає в себе етапи, які згадувалися в цій статті. Підбір методу для оцінки здійснюється за рахунок теоретичних знань і практичного досвіду. У самому кінці своєї роботи фахівець систематизує всю зібрану інформацію і оформляє відповідний документ – звіт про оцінку. Звичайно ж, попередньо експерт дає можливість замовнику ознайомитися з результатами. У разі угоди документ остаточно складають в установленому законом порядку, завіряють печаткою та підписом і передають замовнику. 

Було корисноДізнайтесь більшеНаприклад про те, які існують особливості оцінки основних засобів і нематеріальних активів підприємства. 

Рейтинг 4.5 на основі 1433  ответов

Додати коментар

схожі статті


оцінка упущеної вигоди при знищенні бізнесу - парето
Оцінка упущеної вигоди при знищенні бізнесу
оцінка майна для цілей застави - парето
Оцінка об’єктів для цілей застави
procedura ocinki majna v ukrayini v 2019 roci
Процедура оцінки майна в Україні у 2023 році
otsоцінка збитків внаслідок збройної агресії РФ - паретоinka zbytkiv
Як оцінювати збитки внаслідок збройної агресії РФ?
купівля-продаж нерухомості в Україна - парето
Купівля-продаж нерухомості: що доведеться заплатити у 2023 році