малий бізнес

Оцінка вартості малого бізнесу і методи оцінки

У даній статті ми поговоримо про оцінку вартості малого бізнесу. Бізнес – це той актив, який не тільки має можливість бути оціненим, але і вимагає цього в певних ситуаціях.

Оцінювання малого бізнесу досить-таки складна процедура, тому що залежить від безлічі факторів. І, звичайно ж, кожна сторона оцінки хоче знайти в цьому свою вигоду.

Давайте розберемося, що ж собою представляє оцінка вартості малого бізнесу і які методи оцінювання сьогодні існують.

Оцінка вартості малого бізнесу

методи оцінки вартості бізнесу

Як ми вже сказали, оцінка малого бізнесу – процедура складна, а проблеми зазвичай полягають в конфлікті інтересів між учасниками оцінювання. Отже, дана оцінка здійснюється для:

  • Визначення розміру вартості цінних паперів, якщо відбувається купівля-продаж акцій компанії на фондовому ринку. У даному випадку визначають частину власності підприємства, а також прогнозують можливі доходи від бізнесу, що продається.
  • Визначення розміру вартості компанії, якщо відбувається купівля-продаж цього підприємства (повністю або частково), якщо власники приймають рішення про вихід з числа засновників, якщо засновники приймають рішення внести в капітал додаткові матеріальні активи для поліпшення і розвитку роботи, якщо здійснюється викуп цінних паперів у нинішніх акціонерів і тд .;
  • Здійснення реструктуризації компанії (злиття, поглинання, закриття, виділення і тп.);
  • Визначення кредитоспроможності компанії або вартості заставних об’єктів, в разі отримання кредиту;
  • Оформлення страхування;
  • Оподаткування;
  • Створення інвестиційного плану, який спрямований на модернізацію та розвитку малого бізнесу;
  • Формування проекту, який встановлює як пріоритетний розвиток, так і довгостроковий;
  • Покращення якості управління в підприємстві.

Також в даній статті необхідно згадати і про особливості малого бізнесу. Отже, це:

  1. Високий рівень мінливості на ринку, який залежить від постійного ризику.
  2. Підвищена чутливість до різних змін, які стосуються внутрішньої і зовнішньої економіки.
  3. Низький капітал і його недостатність.
  4. Великий часовий період повернення вкладень.
  5. Низький рівень інвестицій, виникнення складнощів під час пошуку додаткових матеріальних ресурсів.

Методи оцінки вартості малого бізнесу

Оцінка вартості малого бізнесу

По правді кажучи, методів для оцінювання вартості малого бізнесу дуже багато. Надати вам повний і детальний розбір всіх способів нереально. Тому ми виділили кілька варіантів, за допомогою яких точно можна здійснити оцінку. Дані методи можуть бути використані як окремо, так і в комплексі один з одним. Отже, методами оцінки малого бізнесу є:

  • метод вартості заміщення (Replacement cost method);
  • метод балансової вартості (Book value method);
  • метод дисконтування грошових потоків (Discounted cash flow (DCF) method).

Давайте детальніше розглянемо кожен із запропонованих методів.

Метод вартості заміщення (Replacement cost method). У даному випадку здійснюється обчислення вартості відкриття компанії з нуля. До уваги беруться всі показники: будівництво, встановлення свого місця на ринку, створення клієнтської бази, налагодження контактів з постачальниками, набір власного штату і тд. Після того, як підраховується, скільки необхідно вкласти в підприємство, яке відкривається з нуля, визначається дисконт (або знижка) від отриманої раніше суми (в основному це приблизно від 20 до 30 відсотків). Це робиться з метою аргументувати запитувану ціну. Використовуючи даний метод, як правило виходить досить висока оцінка малого бізнесу. Його плюсом є те, що таким чином продавець може порахувати всі свої витрати, вкладені за весь час роботи компанії.

Метод балансової вартості (Book value method). Що ж це таке? Даний спосіб вважається найпростішим. Оцінка малого бізнесу відбувається за допомогою даних бухгалтерського балансу, тобто здійснюється переоцінка вартості всіх активів, якими володіє компанія, враховується знос необоротних активів, проводиться уточнення вартості зобов’язань підприємства, а після цього з суми уточненої вартості всіх активів віднімається уточнена сума зобов’язань. Метод балансової вартості часто називають ліквідаційним. За фактом, використовуючи цей спосіб, ми отримуємо звіт, в якому можна побачити, скільки грошей отримають засновники, якщо роботу компанії зупинити, всі активи продати і розрахуватися з боргами (якщо вони є). Для продавця цей метод може бути вигідний, якщо компанія характеризується високою балансовою вартістю цінних паперів, але при цьому не має реальних великих грошових потоків.

Метод дисконтування грошових потоків (Discounted cash flow (DCF) method). Даний метод заснований на оцінюванні фінансових результатів діяльності компанії, тобто, в першу чергу, на оцінюванні його валових грошових потоків, витрат і затрат, що дозволяють отримати ці потоки. Зазвичай, кажучи «грошові потоки» (або «Cash Flow»), мають на увазі чистий прибуток компанії (чистий означає з оплаченими податками і відсотками), який збільшується на розмір вартості амортизаційних відрахувань. Оскільки метод заснований на визначенні вартості компанії в залежності від розміру потенційного чистого прибутку в межах періоду, протягом якого власник планує отримувати цей прибуток, а потім можливо продати підприємство, необхідно врахувати ту обставину, що чисті грошові потоки в майбутньому, наведені до дня сьогоднішнього, мають більш низьку цінність, причому чим більш віддаленим у часі очікується грошовий потік, тим він менш цінний.

Для розрахунку знецінення грошових потоків, очікуваних в майбутньому, застосовується метод дисконтування. Що це таке? Дисконтування – це така економічна процедура, яка спрямована на обчислення актуальною вартості майбутніх грошових активів. Її головна ідея звучить так: «Гроші сьогодні мають більшу цінність, ніж гроші отримані завтра».

Давайте розберемо на прикладі. Припустимо, через рік ви отримаєте суму в розмірі 1000$, але сьогодні ця сума не становить 1000$, вона прирівнюється до:

1000$ / (1 + 7%) = 934$

Чому? Це відбувається наступним чином. Якщо ви сьогодні приймете рішення покласти в банк 934$ під 7% в рік, то рівно через рік ви отримаєте свої 1000$.

Таким чином, реальна вартість майбутнього грошового потоку не може бути більше тієї суми, яку ви могли б інвестувати, піддаючи свої гроші мінімальному ризику, і отримати на виході такий же результат.

Якщо ви захотіли використовувати дисконтування грошового потоку, то запам’ятайте, що вам обов’язково потрібно встановити період, який буде проходити це дисконтування. Як визначити цей термін? Дуже просто. Тут потрібно брати до уваги ті тимчасові рамки, за які ви обіцяєте інвестору, що його вкладення окупляться. Особливість цього способу в тому, що оцінка малого бізнесу тісно пов’язана з такими складовими як окупність і прибутковість інвестицій, які не мають ризиків.

Важливо знати! Коли ви використовуєте останній метод оцінювання, пам’ятайте, що не можна приймати отриману вартість бізнесу як дійсну. Чому? Зараз пояснимо.

Уявіть, що ви говорите інвестору, що вартість вашого бізнесу прирівнюється до суми, отриманої за 3 роки безризикових інвестицій. У цьому випадку кожен покупець прийме цю оцінку як завищену, адже при порівнянні прибутковості і зважуванні всіх ризиків, він, звичайно ж, вибере варіант вкладення безризикових інвестицій. Тому сума, отримана методом дисконтування, може вважатися максимальною, а вартість оцінки малого бізнесу ні в якому разі не повинна бути більше суми дисконтування. Крім того, вам потрібно довести те, що внутрішні показники прибутковості вашого бізнесу в рази більші прибутковості, отриманої від інвестицій, які не мають ризиків. Тільки довівши це, інвестор матиме бажання і сенс для того, щоб вкладати свої гроші в підприємство.

Дізнайтесь більше! Наприклад, про те, що таке дооцінка основних засобів з нульовою залишковою вартістю.

Рейтинг 4.5 на основі 132  ответов

Додати коментар

схожі статті


Оцінка вкладу в статутний капітал
Оцінка вкладу в статутний капітал: цілі, фактори, етапи
Оцінка майна що вноситься до статутного капіталу
Оцінка майна, що вноситься до статутного капіталу
Угода M&A
Угоди M&A: види, цілі, ризики та ситуація в Україні
оцінка бізнесу
Витратний підхід в оцінці бізнесу