ОСНОВНІ МЕТОДИ ОЦІНКИ ТОРГОВОЇ МАРКИ
В економіці об’єкт власності є потенційним джерелом доходу. Торгова марка – це нематеріальний актив компанії, який приносить сам дохід і впливає на конкурентоспроможність і ефективність розвитку бізнесу. Це символ, який запам’ятовується та виділяє товар або послугу серед конкурентів. Торгова марка викликає позитивні асоціації у споживачів і впливає на їх перевагу. Розкручений бренд підвищує рівень продажів на ринку і дозволяє іноді завищити ціни, тому що споживачі платять за довіру. Після того, як проведена оцінка торгової марки, її можна використовувати для отримання додаткового прибутку. При цьому слід враховувати, що завдяки рекламі, властивості товару стають відомі більш широкому колу споживачів. З часом це призводить до формування підвищеного попиту на даний вид продукції.
ЦІЛІ ОЦІНКИ ТОРГОВОЇ МАРКИ
Всі ситуації, коли може знадобитися оцінка вартості торгової марки можна розділити умовно на три групи.
- Збільшення вартості бізнесу. Торгова марка є вагомим нематеріальним активом компанії. Це дозволяє підприємцям піднімати ціну на переговорах, якщо питання стосується кредитування або продажу бізнесу.
- Власне право на торговельну марку. При відчуженні прав чи продажу ліцензії незалежна оцінка торгової марки допоможе власнику обґрунтувати ціну, яка обумовлюється при укладанні угоди. Бувають ситуації, коли питання вирішується між взаємно залежними сторонами (для оптимізації оподаткування). Незалежна оцінка в такому випадку зводить до мінімуму ризик при можливій податковій перевірці.
- Вирішення конфліктів. Найчастіше питання стосується обґрунтування суми компенсації при незаконному використанні торговельної марки третьою особою. При цьому проводиться розрахунок упущеної вигоди, яку міг отримати за товар правовласник.
ВИДИ ОЦІНКИ ТОРГОВОЇ МАРКИ
Процедура укладається в проведенні детального аналізу виробництва, вивчення схеми реалізації товару, розрахунок ринкової вартості на даний вид продукції. Існує кілька методів, які використовує оцінювач при визначенні вартості торгової марки.
Витратний підхід. Такий спосіб оцінки має на увазі сукупність вкладень, які потрібні на реєстрацію і створення торгової марки. Підсумковий результат такої оцінки зазвичай не відповідає реальній ринковій вартості, а тому цей метод на практиці використовується дуже рідко. Виняток – може скласти ситуація, коли необхідно визначити нижню межу остаточної вартості об’єкта.
Порівняльний підхід. В даному випадку мається на увазі визначення вартості торгової марки на підставі інформації про угоди, які укладалися з аналогічним товаром. Але такий підхід оцінювачам складно використовувати, так як ринок купівлі-продажу торгових марок не наповнений. Через відсутність необхідної інформації про вартість товару, такий метод використовується вкрай рідко.
Прибутковий підхід. Основний метод, який застосовується при оцінці торгової марки. Визначення ґрунтується на дисконтовану (наведеної на поточний період) вартість, яку бренд за прогнозами може принести компанії в майбутньому.
При дохідному підході може використовуватися кілька способів розрахунків. Найбільш часто береться до уваги звільнення від роялті та переваги від прибутку товару.
НЕОБХІДНА ІНФОРМАЦІЯ ПРИ ОЦІНЦІ ТОРГОВОЇ МАРКИ
Процес починається з аналізу ринку, на якому представлений даний товар. При цьому враховуються всі фактори, починаючи з особливостей входження товару на досліджуваний ринок і закінчуючи перевагою бренду.
Вивчається фінансовий стан компанії за останні три роки. На підставі отриманої інформації розраховується прибутковий прогноз на найближчі 3-4 роки. Показник визначається експертним шляхом, тому професіоналізм оцінювача має визначальне значення. Якщо компанія володіє декількома торговельними марками, при оцінці виділяється принесений дохід для кожного бренду окремо.
Підводячи підсумки можна сказати, що оцінка ТМ дає незаперечні переваги. Компанія «Парето» завжди готова прийняти замовлення і визначити вартість бренду. За результатами проведеної роботи оформляється звіт про оцінку ТМ, який завіряється печаткою і має юридичну силу.
Як зрозуміти, чи потрібна мені оцінка торгової марки?
Щоб зрозуміти, чи потрібна вам оцінка вартості товаргової марки, і дізнатися ймовірну вартість такої послуги, скористайтеся кнопкою "Замовити дзвінок" поруч з цим блоком. Ви зможете проконсультуватися з експертом і безкоштовно отримати попередню швидку оцінку.
Навіщо потрібна оцінка ТМ?
Оцінка ТМ потрібна в таких випадках, як обґрунтування вартості франшизи при укладанні ліцензійного договору або при підтвердженні законності угоди для зняття податкових ризиків. Оцінка застосовується при внесенні ТМ до статутного капіталу підприємства, для оцінки збитку та отримання компенсації в судових суперечках. Вартість ТМ необхідно дізнатися для коректного відображення активу в бухгалтерському обліку, для складання договору відчуження. Оцінка ТМ потрібна для збільшення вартості компанії, якщо стоїть завдання залучити інвестора, партнера, контрагента або покупця, а також для інших цілей замовника, якщо вони не порушують поточне законодавство.
Чому краще залучити професійного оцінювача?
Професійний оцінювач має підтверджену кваліфікацію — він успішно склав іспити й пройшов навчання зі стажуванням. Такий фахівець внесений до офіційного реєстру, і має досвід роботи з різними об'єктами. Високий рівень підготовки та знання нюансів справи дозволяє йому визначати найбільш відповідний метод розрахунку вартості й враховувати значущі фактори, що впливають на ціну об'єкта. Оцінювач такого рівня вміє вірогідні джерела інформації.
Які відомості і документи необхідно надати для проведення оцінки об'єкта інтелектуальної власності?
Щоб оцінити об'єкт ІВ, необхідний набір документів, який визначає оцінювач. У більшості випадків разом з правовими документами необхідно надати матеріали про витрати на розробку і правову охорону об'єкта, а також витрати на рекламу продукції з використанням об'єкта ІВ. Потрібно повідомити дані про готовність об'єкта до введення в оборот, ціну, собівартість і середньорічний оборот продукції, яка проводиться із застосуванням ОІВ, а також планований термін використання об'єкта.
Як проходить оцінка?
Після надання даних про передбачений об'єкт, його характеристики і цілі оцінки, замовнику слід надати правові документи на об'єкт ІВ. Експерт розглядає отриману інформацію, повідомляє попередні терміни та вартість оцінки, після чого укладається договір між компанією і замовником. Для оцінки об'єкта збирається достатня інформація, яка аналізується фахівцем. Він врахує поточне використання об'єкта і найбільш ефективне застосування, вибере відповідні методи оцінки й виконає розрахунки.
Я є власником невеликої виробничої фірми і створив певний товарний знак свого бізнесу. Чув, що для того, щоб товарний знак став дійсним, необхідно провести його оцінку. Як це зробити?
Створений знак вже є дійсним, однак отримати права інтелектуальної власності на цей об'єкт можна тільки після реєстрації. Цю процедуру допоможуть виконати фахівці нашої компанії. Щоб здійснити оцінку, за запитом експерта потрібно надати необхідні документи. Після виконання розрахунків буде підготовлений звіт про оцінку.