Парето - консалтингова компанія, оцінка майна
  • (044) 221-81-75
  • (067) 442-81-75
  • (050) 321-81-75

Успішний продаж бізнесу через оцінку бізнесу

Щоб вигідно продати бізнес, підприємцям рекомендують провести оцінку його вартості. Приблизний результат можна отримати, самостійно визначившись з вартістю товару зі схожими характеристиками на ринку. Також можна залучити до допомоги акредитованого спеціаліста.

Чи потрібно звертатися до фахівця?

Наприклад, наше завдання – продати автомобіль. Щоб зорієнтуватися в його ціні, заходимо на онлайн майданчик оголошень, де викладають машини, шукаємо схожу марку ТЗ, пробіг, рік виробництва і комплектацію. Далі визначаємо середнє арифметичне число, це і буде приблизна вартість нашого авто. Звичайно, отримане число можна збільшувати, але в розумних межах.

Однак на ділі продати бізнес не так просто. Кожна підприємницька діяльність унікальна. Просто ознайомитися з пропозиціями на ринку реалізації бізнесу недостатньо. Підсумкова середня сума може сильно відрізнятися від реальної.

Для власника підприємства відкриті два шляхи. Перший – евристичний, коли вартість отримують, виходячи з суб’єктивної думки і підрахунків самого власника. Показник продажу неточний, коригується в майбутньому відповідно до реакції від потенційних покупців.

Назвати такий метод успішним не можна. Адже власнику доводиться витрачати багато часу і зусиль. Також самостійна оцінка загрожує заниженням реальної вартості бізнесу.

Ще один спосіб – методичний. Бізнесмен доручає провести процедуру професійного оцінювача. На плечі власника лягають додаткові витрати за послуги фахівця. Зате вони окупаються з великою вигодою у вартості реалізації підприємства і в часі здійснення трансакції купівлі-продажу фірми.

Оцінка, яку проводить досвідчений експерт, базується на трьох основних методах: 

  • витратному,
  • дохідному, 
  • порівняльному.

Особливості витратного підходу в оцінці бізнесу

Метод, який дозволяє порівняти витрати, потрібні для покупки конкретної організації, з витратами, без яких не обійтися при відкритті фірми з нуля. Добре підходить для компаній, які володіють матеріальними активами. Але частіше вживаються новими компаніям, які поки не показують стабільного прибутку.

Витратний підхід має на увазі оцінку за допомогою аналізу цін на чисті активи. Завдання фахівця – зрозуміти, яка вартість вхідних активів, які перебувають на балансі підприємства, і скільки становить сукупна вартість зобов’язань. Потім із загальної величини активів віднімають останнє значення.

В результаті оцінювачу вдається визначити поточну ринкову ціну активів, якими володіє організація. У неї також входить ділова репутація підприємства або бренду, інші НМА.

Як додатковий метод експерт може застосувати визначення ліквідаційної вартості. В цілому процедура багато в чому схожа на вище описану. Відмінності полягають в наступному:

  • Не враховується ціна на НМА;
  • Вартість матеріальних активів фірми сильно занижена, якщо порівнювати її з ринковими показниками аналогів.

Цей метод можна застосовувати для компаній, які оголошені банкрутами. Ліквідаційною вартістю є підсумкова величина, що залишається після ліквідації активів і передачі накопичених боргів кредиторам.

Плюс витратного варіанта оцінки бізнесу – простота і мінімальні трудові витрати. Його ефективність знижується, якщо необхідно проаналізувати інтелектуальну вартість підприємницької діяльності.

Тонкощі дохідного методу

Має на увазі економічну оцінку компанії. Застосовується для працюючих і прибуткових компаній. Ціна змінюється в залежності від величини доходу, вартість активів не має істотного значення.

Для інвесторів важливо, щоб фірма була успішною не тільки зараз, але і в майбутньому. При цьому важливо оперувати реальною інформацією, взятою з управлінського обліку.

Оцінювач визначає обсяг прибутку і дає прогноз на період, з плином якого організація буде давати цей дохід. Йому не обійтися без двох методів оцінки.

Метод дисконтування грошових потоків дозволяє проаналізувати малу і середню підприємницьку діяльність. Спеціаліст вказує на часовий відрізок, протягом якого покупцеві буде цікавий бізнес. Називається він періодом окупності.

Майбутня виручка визначається з урахуванням інфляції, інвестиційних ризиків, віддачі інвестицій по мінімуму. Після цього потоки зіставляються з нинішньою ціною.

Метод хороший для організацій, які стрімко розвиваються. З недоліків відзначають неточність прогнозованих доходів в майбутньому. Щоб помилка виявилася не критичною, застосовується штучно збільшені ставка дисконтування.

Альтернативою підходу дисконтування грошових потоків є метод капіталізації прибутку. Його використовують, коли очевидно, що в прогнозований термін підприємство отримає таку ж виручку, як в попередні підзвітні періоди. Головне – щоб компанія не була капіталомісткої.

Ринкову вартість бізнесу визначають шляхом ділення чистого доходу за рік на коефіцієнт капіталізації.

Порівняльна методика

Підхід вважається універсальним, адже його можна застосувати до будь-якого підприємства. Однак спиратися необхідно на достовірні відомості про минулі угоди реалізації і покупки схожих організацій. Похибка залежить від прозорості, терміну давності укладення угод, стану економіки, яка схильна постійно змінюватися.

Відкоригувати вартість бізнесу можна, використовуючи мультиплікатори. Завдяки їм, реально визначити залежність між ціною на аналогічну форму і показниками її фінансово-господарської діяльності. До них відносять валовий прибуток, дохід, отриманий після сплати податків, структуру капіталу.

Порівняльна оцінка може проводитися декількома методами.

  1. Аналіз ринку капіталу – створений переважно для оцінки АТ. Розрахунок заснований на відомостях про вартість цінних паперів схожих фірм, якщо такі фігурують на біржі.
  2. Метод угод – застосуємо, коли на ринку вже були укладені угоди по реалізації 51% акцій аналогічного суспільства.
  3. Аналіз галузевих коефіцієнтів – використовується, коли потрібно визначити вартість підприємств, невеликих за розміром, а також організацій, ціна яких визначає прибутковість.

Зазначені підходи відносяться до стандартів аналізу бізнес діяльності. Якщо оцінку проводить професіонал, він використовує кілька методик. Причому кожне обчислення в ідеалі повинно приводити до ідентичного результату. Це за умови, якщо створені бездоганні економічні умови.

Український ринок недосконалий. Тому тільки експерту під силу визначити оптимальний підхід до оцінки фірми.

Замовте проведення оцінки бізнесу у нас! Наші фахівці акредитовані і мають великий досвід в проведенні подібних процедур. Для отримання достовірних результатів оцінювачі застосовують кілька методів. Під час процедури позначаються фактори, що впливають на вартість конкретного об’єкта господарської діяльності. Це допомагає виявити аргументи, які допоможуть власнику відстояти свою позицію перед покупцем в момент торгу.

Рейтинг 4.5 на основі 1  ответов

Додати коментар

схожі статті


Особливості подання податкової звітності по постійних представництв
Uber вийшла на Нью-Йоркську біржу при оцінці близько $ 82,4 млрд
Навіщо українському бізнесу професійна оцінка
На що звернути увагу при покупці бізнесу?