Парето - консалтингова компанія, оцінка майна
  • 044 221 81 75
  • 067 759 60 80
  • 095 285 11 98
електронна довідка

Електронна довідка про оціночну вартість нерухомого майна. Коли стане доступною?

Фонд державного майна запускає нові зміни, розробляє реформи та створює сучасні цифрові рішення. Усе це допоможе впровадити необхідні умови праці на ринку оцінювання. Крім того, завдяки цьому можливо буде використати спеціальну інформаційно-телекомунікаційну систему, яка автоматично здатна порахувати оціночну вартість. Це необхідно для реалізації оподаткування. 

Єдина база даних звітів про оцінку 

єдина база звітів про оцінку

За попередніми даними в липні 2018 року команда Фонду запустила в дію Єдину базу даних звітів про оцінку з метою запобігання некоректному визначенню вартості нерухомості оцінювачами. Для чого? Ця система спрямована на протидію з випадками, коли ухиляються від сплати податків. Результатом цього є збільшення державного бюджету за рахунок податків при операціях з нерухомим майном.

Проте від початку дії вказаної Єдиної бази та до кінця 2019 року, на жаль, система реєстрації звітів супроводжувалася своєю корупційною схемою. Тоді для того, щоб внести звіт, необхідно було залучати посередників (таких як авторизовані електронні платформи). Цікаво, що їх кількість була досить обмеженою та складала 4 учасники. Відмітимо, що за реєстрацію звіту необхідно було заплатити посереднику 1800 гривень. 

Наприкінці 2019 року був запроваджений Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ліквідації корупційної схеми у сфері реєстрації інформації зі звітів про оцінку об’єктів нерухомості та прозорості реалізації майна». Саме він зміг зламати корупційну систему. Яким чином? Згідно з документом мали відбутися зміни в самому процесі реєстрації. Він мав стати зручнішим, а головне – безкоштовним.

Для того, щоб досягти бажаного результату, Закон містив у собі 2 етапи роботи, які спрямовані на модернізацію технічних можливостей Єдиної бази. 

Етапи розвитку Єдиної бази

етапи розвитку єдиної бази звітів про оцінку

Перший етап полягав у скасуванні норми, яка регулювала вище вказані операції посередників між оцінювачем і Фондом державного майна у процесі реєстрації звітів до Єдиної бази. 

31 січня 2020 року Фонд повністю скасував авторизовані електронні платформи. Крім того, 1 лютого запрацював новий Сервіс внесення інформації до Єдиної бази даних звітів про оцінку, який є безкоштовним. Система роботи даного Сервісу була створена та готова до роботи за 35 днів (це вважається рекордним часом).

Як результат знищення корупційної системи, що базувалася на авторизованих електронних платформах, була значно помітна економія коштів оцінювачів. Таким чином, у кінці травня було проаналізовано, що користувачі нового сервісу зекономили більше ніж 200 мільйонів гривень.

Зараз Фонд успішно підтримує системну роботу Сервісу та Єдиної бази. Навіть криза, що пов’язана з коронавірусною інфекцією, не залишила свій відбиток на стабільності роботи. Саме це дає нам змогу зробити висновок, що перший етап щодо реформування внесення звітів про реєстрацію мав успішний результат. 

Перейдемо до другого етапу. Він полягає в розробці запуску нової адміністративної послуги, що, у свою чергу, дасть змогу громадян отримати електронну довідку про оціночну вартість нерухомого майна. Для того, щоб цей етап мав такий же успішний результат, як і перший, необхідно додати до Єдиної бази нове модернізоване програмне забезпечення, яке має назву Модуль електронного визначення оціночної вартості нерухомого майна.

Якщо опиратися на інформацію, що вказана в Законі, то дані інновації мали запрацювати до 1 липня 2020 року. На підготовчому процесі Фонд вже має свої успішні результати. 

Наприклад, у березні 2020 року спеціалісти Фонду разом з експертами Світового банку створили певну систему, яка спрямована на підрахування оціночної вартості. Ця схема має бути основою для майбутнього Модуля. Крім того, був розроблений спеціальний технічний план створення системи. 

Кошти на створення цієї схеми та введення в дію нової Єдиної бази були передбачені в Державному бюджеті, який розрахований на 2020 рік. 

Проте у квітні місяці через карантинні заходи, що спрямовані на боротьбу з коронавірусною інфекцією, кошти з державного бюджету, які мали піти на реформування Єдиної бази, були направлені в інші сфери – соціальну та медичну. 

Створення даного програмного забезпечення дійсно вимагає великих фінансових затрат. Таким чином, було прийняте рішення шукати кошти з іншого джерела. Були створені та направлені звернення до різних установ, у тому числі й міжнародних. Так, була отримана позитивна відповідь від Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Зараз відбувається підготовка до підписання необхідних договорів, згідно з якими буде відбуватися фінансування створення нової Єдиної бази. 

Крім того, потрібно звернути увагу на те, що в даному випадку увесь процес буде відбуватися за кошти іноземної установи. А це також дає змогу знизити витрати державного бюджету. 

Єдиним залишається термін, в який стає неможливим встигнути створити та запустити в дію оновлену систему. Насправді, тепер він є досить коротким. 

Залишається багато процедур, які займають тривалий час. Так, створення програмного забезпечення є довготривалою роботою. Адже необхідно проводити тестування (іноді й не одно) для того, щоб користувачі не зіткнулися з небажаними технічними проблемами. Цей процес займає приблизно від 4 до 6 місяців. Крім того, підписання необхідних документів з міжнародною організацією діло не швидке. Детальне та вимогливе проведення конкурсу, на якому будуть обрані розробники програми, також займає певний час. 

До речі, під час підготовчого процесу щодо втілення другого етапу, Фонд державного майна надавав депутатам та членам Уряду інформацію про те, що з певних об’єктивних причин (а саме зниження фінансування) запуск проекту щодо розробки нової Системи може бути перенесено. Саме тому Фонд розробив та подав на обговорення новий законопроект, який полягає у перенесенні дати початку роботи нової Єдиної бази. 

Було запропоновано продовжити терміни початку роботи щодо надання громадян нової адміністративної послуги (надання електронної довідки) до 1 грудня 2020 року. Так, з’явиться можливість продовжити самостійну роботу щодо розробки програмного забезпечення. 

Подивимося, яке рішення винесе Верховна Рада, але погодження дасть змогу якісно та безкоштовно (для українського бюджету) створити нову унікальну Єдину базу, а головне надати громадянам можливість зручного та безкоштовного користування.

Дізнайтеся більше. Які зміни відбулися в Земельному кодексі України?

Рейтинг 4.5 на основі 118  ответов

Додати коментар

схожі статті


normy dstu
Новий ДСТУ – нове оформлення документів
kakoe sostoyanie rynka nedvizhimosti ukrainy bylo v iyune 2021
Який стан ринку нерухомості України був у червні 2021?
Відшкодування збитків
Нові зміни до Порядку, який регулює процедуру відшкодування збитків
сквіз-аут
Процедура «SQUEEZE-OUT»: у чому суть?
Вебінар Парето
Вебінар від консалтингової компанії “Парето”: Оцінка прав на об’єкти інтелектуальної власності