Парето - консалтингова компанія, оцінка майна
  • 044 221 81 75
  • 067 759 60 80
  • 095 285 11 98
otsinka vartosti startapiv 1

Оцінка вартості стартапів: цілі, методи й етапи

Основне питання, яке буде перед вами виникати при пошуку фінансування для власної компанії — яка вартість оцінки компанії. В основі відповіді на це питання лежить сама вартість стартапу. Річ у тім, що деякі люди розвиваються та заробляють гроші, ґрунтуючись на оцінках, що проєктуються. Оскільки основну частину свого часу ви витрачаєте на оцінку ситуацій, які можуть виникнути, а можуть і ні — то основна частина цього ж часу йде на припущення та здогадки.

Коли проводиться оцінка стартапу?

Цей вид оцінки відіграє вагому роль для підприємців. Адже така оцінка встановлює частку компанії, яку вони повинні будуть віддати інвестору за гроші. На початковій стадії свого розвитку вартість компанії дорівнює практично нулю. Чому так відбувається? Наприклад, ви перебуваєте в пошуках інвестицій у 100 тисяч доларів в обмін на 10% компанії. Тоді, при звичайнісінькій угоді попередня оцінка стартапу для вас складатиме 1 млн доларів. Але це не означає, що вартість компанії наразі 1 млн доларів. Імовірно, ви не зможете продати компанію за таку суму. Однак подібна оцінка свідчить про основний потенціал компанії.

Основне, що є важливим для інвестора, — це обсяги продажів у вашій компанії на найближчі кілька років. Чим успішнішою буде ваша компанія, тим більшим буде дохід інвестора в майбутньому. Саме тому оцінка вартості стартапу на початковому етапі все ж має значення, однак, куди важливіше, як поведитиметься власник компанії, щоб примножити свій стартовий капітал у майбутньому.

Методи оцінки стартапів

Тепер обговоримо методи оцінки стартапу, що теж грає важливу роль у цьому питанні.

На практиці виділяють 4 методи, а саме:

  1. Венчурний метод. Він використовується в тому випадку, коли необхідно спрогнозувати майбутній дохід компанії.
  2. Метод дублювання вартості.  Першочергово аналізуються всі матеріальні активи стартапу, а також грошовий розмір тиражування бізнесу в іншому місці. Головна ідея — інвестор не буде вкладати більше, якщо в нього є можливість продублювати стартап в іншому місці.
  3. Дисконтування потоку грошей. У цьому випадку необхідно спрогнозувати діапазон руху грошей, які будуть виводитися за рахунок стартапу. Потім аналізується величина готівки та показник бажаного повернення інвестицій. Проблема полягає в тому, що в більшості випадків не вдається на сто відсотків точно вгадати з усіма майбутніми умовами ринку.
  4. Мультиринковий метод. Підсумковий розмір вартості стартапу залежить від того, за скільки його готові купити на ринку. Ця сума обчислюється на основі недавно оформлених угод, де об’єктом виступала подібна компанія (стартап).

Оцінка стартапів: етапи проведення

За загальним правилом виділяють 4 етапи оцінки стартапу. До них відносять:

  1. Збір всієї необхідної інформації.
  2. Аналіз актуального стану ринку.
  3. Здійснення експертом спеціальних розрахунків.
  4. Складання звіту про оцінку, який має юридичну силу та містить всі необхідні дані.

Ці етапи є основними та застосовуються під час стандартних ситуацій. Залежно від ваших цілей, термінів, наявності всіх документів можуть бути проведені додаткові процедури. Розглянемо деякі з них.

Стадія зерна 

Рання стадія, яка схожа з мистецтвом. На правильність розцінки впливають кілька основних факторів, з якими ми ознайомимося нижче.

Зачіпка

З усіх речей, які можна продемонструвати інвестору, зачіпка — найважливіша. Суть цього етапу — продемонструвати всі переваги компанії та таким чином «зачепити» інвестора. Основними «зачіпками», на які ведуться більшість інвесторів, і яким варто приділити увагу, виступають:

  • репутація;
  • річний дохід;
  • менша вартість.

Канал розповсюдження — ще один важливий аспект при оцінці

Навіть у тому випадку, якщо компанія знаходиться на початковій стадії свого розвитку, ви вже можете визначити канали поширення. Припустимо, сторінка в соціальних мережах, у якій кілька тисяч підписників, виступає одним з каналів поширення, на якому можна поділитися інформацією про свою компанію.

Необхідні документи для оцінки вартості стартапів

Щоб дізнатися реальну вартість стартапу, вам потрібно підготувати певний перелік документів, а саме:

  1. Статутна документація компанії.
  2. Копія договорів, де об’єктом виступають основні активи (договір купівлі-продажу або оренди).
  3. Документи, що засвідчують особу замовника оцінки та власника стартапу (якщо це різні люди).
  4. Бізнес-план стартапу або документ, який описує організаційну систему компанії.
  5. Інформація про діяльність компанії, її основні напрями.
  6. Бухгалтерська документація.
  7. Дані про активи.
  8. Інформація про дочірні підприємства (якщо такі існують).

Якщо ви хочете дізнатися, які документи необхідно надавати саме вам, зверніться до експерта за консультацією. Наші фахівці зможуть професійно, доступно та швидко відповісти на всі ваші запитання.

Було цікаво? Дізнайтесь більше! Наприклад про те, як відбувається оцінка нематеріальних активів та інтелектуальної власності.

Рейтинг 4.5 на основі 331  ответов

Додати коментар

схожі статті


vyznachennya vartosti obladnannya 1
Як визначається вартість обладнання, що було у вжитку?
balansova vartist aktiviv pidpriyemstva ponyattya ta sposib obchislennya
Балансова вартість активів підприємства: поняття та спосіб обчислення
osnovni zasoby i nematerialʹni aktyvy
Основні засоби й нематеріальні активи: особливості та правила
переоцінка залишкової вартості
Залишкова вартість основних засобів
Дооцінка ОЗ
Дооцінка основних засобів в Україні